خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فود دایو گزارش میدهد:
شرکت بستنی مگنوم، یکی از برندهای زیرمجموعه یونیلیور، با شرکت ناتکو، پیشرو در فناوری غذایی مبتنی بر هوش مصنوعی، برای استفاده از پلتفرم “جوزپه ایآی” (Giuseppe AI) این شرکت در جهت نوآوری محصولات خود و پاسخگویی به چالشهای پیچیده ترجیحات مصرفکنندگان در زمینه اندازه سهم، پایداری، تغذیه، طعمها و مواد اولیه، همکاری خود را آغاز کرده است. این حرکت در راستای شتاب بخشیدن به توانایی مگنوم برای واکنش به تغییرات بازار و توسعه محصولاتی نوآورانه صورت میگیرد.
زبیگنیف لوویکی، مدیر ارشد تحقیق، طراحی و نوآوری در شرکت بستنی مگنوم، در بیانیهای اظهار داشت که ترجیحات مصرفکنندگان در مورد اندازه سهم، پایداری، تغذیه، طعمها و مواد اولیه، «چالشهای پیچیدهای را ایجاد میکنند که نیازمند ابزارهای جدیدی» برای شرکتهای غذایی است. وی افزود: «همکاری ما با ناتکو به ما کمک میکند تا بررسی کنیم چگونه هوش مصنوعی میتواند توانایی ما را برای پاسخگویی به این تغییرات تسریع بخشد و راههای هوشمندانهتری برای نوآوری بدون به خطر انداختن کیفیت و تجربهای که مردم از برندهای بستنی ما انتظار دارند، فراهم کند و همچنین فراتر از مرزهای سنتی بستنی گسترش یابد.»
بر اساس این مشارکت، مگنوم از پلتفرم هوش مصنوعی جوزپه ایآی ناتکو برای نوآوری محصول و حل چالشهای پیچیده فرمولاسیون استفاده خواهد کرد. موفقیت اولیه این همکاری میتواند منجر به گسترش رابطه دو شرکت به سایر بازارها شود.
یونیلیور، شرکت مادر مگنوم، پیش از این نیز در سراسر کسبوکار خود از هوش مصنوعی استفاده کرده است. این شرکت تولیدکننده کالاهای مصرفی مستقر در لندن، این فناوری را برای ارزیابی ماندگاری، بافت و طعم چندین محصول غذایی، و همچنین پیشبینی پروفایلهای طعم و ترجیحات مصرفکنندگان به کار گرفته است. هوش مصنوعی همچنین به یونیلیور کمک کرده تا چندین محصول جدید مانند «مکعب بدون نمک کنور» (Knorr Zero Salt Cube) و «بطری فشاری مایونز واقعی هلمنز» (Hellmann’s Real Mayo Squeeze Bottle) را به بازار عرضه کند.
در حالی که شرکتهای مواد غذایی و نوشیدنی به دنبال تقویت نوآوری و حفظ مزیت رقابتی خود در میان سلیقههای متغیر مصرفکننده هستند، بسیاری از کسبوکارها هوش مصنوعی را در عملیات خود، از جمله توسعه محصول، گنجاندهاند. به عنوان مثال، کرفت هاینز از آن برای تولید خیارشور «کلاسون» (Claussen) بهتر استفاده میکند، در حالی که کوکاکولا برای مقابله با یک بیماری گیاهی که عرضه پرتقال را از بین میبرد، به هوش مصنوعی روی آورده است.
این قرارداد با مگنوم، جدیدترین همکاری ناتکو با شرکتهای بزرگ در سالهای اخیر است. در سال ۲۰۲۲، ناتکو با غول غذایی کرفت هاینز همکاری کرد تا نسخههای گیاهی بسیاری از برندهای برتر کرفت هاینز، از جمله مایونز، پنیر ورقهای، مک اند چیز و هاتداگ «اسکار مایر» (Oscar Mayer) را توسعه دهد.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این روند، فرصت بینظیری برای شرکتهای داخلی فراهم میکند تا با استفاده از هوش مصنوعی، نوآوری در تولید محصولات سالمتر و پایدارتر را شتاب بخشند و هزینههای تحقیق و توسعه را کاهش دهند. توجه به پلتفرمهای بومی و تربیت متخصص، کلید رقابتپذیری در بازار ایران است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟