خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از پکیجینگ دایو (Packaging Dive) و فود دایو (Food Dive) گزارش میدهد، طراحی استراتژی بستهبندی مواد غذایی برای برخی شرکتهای تولیدکننده کالاهای بستهبندیشده مصرفی (CPG)، شبیه به یک تعادلگرایی دشوار است که در آن راحتی محصول و جذابیت ظاهری باید بهطور یکپارچه با مقررات جدید بازیافتپذیری هماهنگ شود. این چالشها و روندهای نوآورانه در رویداد مجازی «آینده نوآوری در غذا و بستهبندی» که در ۱۵ اکتبر توسط فود دایو و پکیجینگ دایو برگزار شد، توسط سخنرانان تشریح شد.
سخنرانانی از انجمن برندهای مصرفکننده (Consumer Brands Association)، اسمشبرند (SmashBrand) و گرافیک پکیجینگ اینترنشنال (Graphic Packaging International) در این رویداد درباره چگونگی استقبال صنایع غذا و بستهبندی از نوآوری در مواجهه با تغییرات روندهای مصرفکننده و مقررات مسئولیتپذیری گسترده تولیدکننده (EPR) بحث و تبادل نظر کردند.
مقررات مسئولیتپذیری گسترده تولیدکننده (EPR): چالشها و فرصتها
جان هیویت، معاون ارشد بخش بستهبندی و پایداری در انجمن برندهای مصرفکننده، اظهار داشت: “بخشی از هنر و ترفند این است که محصولی را با ایمنی و کارایی به مصرفکنندگان ارائه دهیم، بهگونهای که الزامات قانونی یا نظارتی مربوط به بازیافتپذیری را نیز متعادل کند.”
تأثیر EPR بر بودجهبندی و طراحی بستهبندی
در ایالات متحده، هفت ایالت تاکنون قوانین مسئولیتپذیری گسترده تولیدکننده برای بستهبندی را تصویب کردهاند که تأثیر عمدهای بر نحوه بودجهبندی و اجرای تغییرات در طراحی بستهبندی برندها دارد. هیویت بیان کرد که انجمن برندهای مصرفکننده و اعضای آن معتقدند که EPR ابزاری مهم برای تحریک سرمایهگذاری در زیرساختهای بازیافت و افزایش نرخ بازیافت است و در عین حال به اعضا کمک میکند تا به اهداف چرخشی خود، مانند استفاده از محتوای بازیافتی در بستهبندی، دست یابند.
وی افزود که شرکتها باید هفت مجموعه متفاوت از نرخهای بازیافت، هفت مجموعه متفاوت از قوانین بازیافت و هفت مجموعه متفاوت از سیاستهای برنامه و تاریخهای انطباق و مهلتها را رصد کنند. او تخمین میزند که تقریباً ۲۰ درصد از جمعیت ایالات متحده پس از اجرایی شدن این قوانین، تحت نوعی قانون EPR برای بستهبندی قرار خواهند گرفت. هیویت تاکید کرد: “طراحی محصولات برای برآورده کردن الزامات قانونی و نظارتی این ایالتها، متعادل کردن تقاضای مصرفکننده و حفاظت از محصول، به یک معادله بسیار پیچیده برای این شرکتها تبدیل شده است.”
اکومدولاسیون و تأثیرات مالی
مقررات مرتبط با EPR مانند اکومدولاسیون (ecomodulation) نیز در این معادله پیچیده نقش دارد. بر اساس این فرمول، زمانی که شرکتها مواد بستهبندی را برای انتخاب پایدارتر تغییر میدهند، هزینههای کمتری پرداخت میکنند. به عنوان مثال، یک برند ممکن است یک بطری رنگی نمادین را با مدلهای شفافتر و قابل بازیافتتر مبادله کند، اقدامی که باعث صرفهجویی در هزینه میشود اما ممکن است جذابیت قفسه را تغییر دهد. هیویت بیان کرد: “هزینهها ناچیز نیستند. وقتی به برنامههایی مانند کالیفرنیا نگاه میکنید، تخمینها بیش از ۲ میلیارد دلار در سال برای صنعت کالاهای بستهبندیشده مصرفی برای برآورده کردن الزامات است.”
اهداف پایداری و استراتژیهای جدید
برندهای بزرگ نیز در حال بررسی استراتژیهای خود برای دستیابی به اهداف پایداری اعلامشده خود، مانند قابل بازیافت کردن بستهبندی یا استفاده از مقادیر بیشتری از محتوای بازیافتی هستند. برخی شرکتهای بزرگ CPG در دستیابی به اهداف ۲۰۲۵ خود پیشرفت کردهاند، در حالی که برخی دیگر قبلاً اعلام کردهاند که آستانه اهداف خود را کاهش خواهند داد و چالشهایی را با سیستمهای بازیافت محلی و سایر موانع ذکر کردهاند. این امر بسیاری از ناظران را به این فکر واداشته است که استراتژیهای طراحی بستهبندی سایر شرکتهای بزرگ CPG چگونه ممکن است در سالهای آینده تغییر کند.
ارزیابی چرخه عمر و بستهبندی مبتنی بر کاغذ
رکسان مکاسپادن، مدیر ارشد توسعه کسبوکار جدید در گرافیک پکیجینگ اینترنشنال، اظهار داشت که گفتوگوها پیرامون استراتژیهای بستهبندی پایدار از بین نرفتهاند، اما در سالهای اخیر ظریفتر شدهاند. گرافیک پکیجینگ اینترنشنال در سالهای اخیر تقاضای بیشتری برای ارزیابی چرخه عمر مشاهده کرده است تا مشتریان بتوانند “تأثیر کامل بستهبندی” را از طریق چندین نقطه داده به جای یک یا دو معیار کلیدی، مانند کاهش پلاستیک، درک کنند. اما مکاسپادن گفت که بازیافتپذیری همچنان یک عامل کلیدی است، به ویژه از آنجا که گرافیک پکیجینگ اینترنشنال در بستهبندیهای مبتنی بر کاغذ تخصص دارد. وی افزود: “ما از مزیت ارائه یک منبع تجدیدپذیر بهرهمند هستیم … که میتواند به بسیاری از محصولات دیگر تبدیل شود. بدیهی است که به دنبال نرخهای بازیافت بالا برای هر چیزی که تولید میکنیم، برای ما و مشتریانمان مهم است.”
نوآوری در طراحی بستهبندی برای جذابیت و پایداری
این عوامل همگی در حالی که شرکتهای CPG استراتژیهای خود را برای کاهش هزینه بستهبندی، افزایش بازیافتپذیری و همچنین برجسته شدن در قفسههای فروشگاه بهروز میکنند، به کار گرفته میشوند.
خلاقیت در حل مسئله و پیامرسانی به مصرفکننده
کریستی لبر، مدیر گروه استراتژی در اسمشبرند، گفت که کمی حل مسئله خلاقانه میتواند به شرکتها کمک کند تا سبکهای بستهبندی پایدار را در کنار دنبال کردن روندهای جدید بستهبندی، مانند رنگهای روشنتر و بستهبندیهایی که تجربه بازگشایی دلپذیری را ارائه میدهند، بپذیرند. اسمشبرند خدمات طراحی محصول و بستهبندی، همچنین تحقیقات بازار و خدمات موقعیتیابی برند را ارائه میدهد.
یکی از استراتژیها، گنجاندن پیامهایی در بستهبندی است تا به مصرفکنندگان نشان دهد که محصول داخل تغییر نکرده، اما طراحی بستهبندی بهروز شده با یک مزیت زیستمحیطی همراه است. او گفت: “وقتی به مصرفکنندگان چیزهایی مانند ‘۴۰ درصد پلاستیک کمتر’ یا ‘ضایعات کمتر، سهم بیشتر برای شما’ میگویید، به خوبی جواب میدهد.” این نوع پیامهای کوتاه محرک ارزش برای مصرفکنندگانی هستند که “احساس میکنند محصولی بهینه یا چیزی جدید و متفاوت دریافت میکنند… شما معمولاً در بازار با افزایش درآمد پاداش خواهید گرفت.”
نقش تامینکنندگان در گذار به بستهبندی پایدار
مکاسپادن افزود: شرکتهای CPG که نیاز به ایجاد تغییرات پایداری در بستهبندی خود دارند، تنها نیستند. تامینکنندگانی که در چندین کشور کار میکنند، مانند گرافیک پکیجینگ اینترنشنال، ممکن است بینشی در مورد مواد یا اجزایی داشته باشند که برای سایر برندها برای برآورده کردن مقررات سختگیرانه زیستمحیطی در مکانهایی مانند اروپا کارآمد بودهاند. او گفت: “تامینکنندگان شما میتوانند شریک در درک تأثیر ایجاد تغییرات باشند، اگر با یک ماده خاص چالش دارید یا به دنبال مواد جایگزین هستید که به قوانین یا اهداف شرکت شما پاسخ میدهند.”
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
روندهای جهانی در بستهبندی پایدار و مقررات EPR فرصتی برای نوآوری در بازار ایران است. تولیدکنندگان داخلی میتوانند با تمرکز بر مواد بازیافتپذیر و طراحی هوشمندانه، رقابتپذیری خود را افزایش داده و در صورت نبود قوانین مشابه، مزیت رقابتی کسب کنند. این امر مستلزم همکاری با تامینکنندگان دانشبنیان و توجه به پیامرسانی زیستمحیطی به مصرفکننده ایرانی است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟