خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodNavigator گزارش میدهد…
مدتهاست که پروتئین و تا حدودی فیبر، بر دنیای مواد تشکیلدهنده عملگرا (Functional Ingredients) حکمرانی میکنند. با این حال، پیشبینی میشود که مصرفکنندگان به سمت تنوعطلبی بیشتر رفته و منابع بیشتری از این دو ماده حیاتی را مصرف کنند. به نظر میرسد که “Maxxing” (حداکثر مصرف) این مواد – که به ویژه در ترند “فیبرمکسینگ” تیکتاک دیده میشود – در حال منسوخ شدن است.
مواد تشکیلدهنده عملگرای بعدی چه هستند؟
فراتر از پروتئین و فیبر، مواد تشکیلدهنده عملگرای بعدی که مصرفکنندگان از آنها استقبال خواهند کرد، کدامند؟ چه موادی در سال ۲۰۲۶ به عنوان مواد اولیه نوظهور و پیشرو شناخته میشوند؟
پستبیوتیکها: نسل بعدی برای سلامت روده
پستبیوتیکها میتوانند پدیده بعدی در حوزه سلامت روده باشند. ناندینی روی چودوری، مشاور ارشد شرکت اطلاعات بازار Future Market Insights توضیح میدهد که پستبیوتیکهای مقاوم به حرارت میتوانند برای صنعت بسیار مفید باشند، زیرا نیازی به زنجیره تامین یخچالدار ندارند.
به گفته وی، این مواد میتوانند برای تولید انواع بارها، اسنکهای پختهشده، نوشیدنیهای آماده (RTD) و حتی لبنیات با ماندگاری بالا (shelf-stable) مناسب باشند.
علاوه بر این، برندهای ورزشی که میخواهند بدون تغییر فرمولاسیون پروتئین، بر “تقویت ایمنی” تاکید کنند، میتوانند از آنها استفاده کنند.
یک سخنگوی شرکت تحقیقات بازار Grand View Research میافزاید: “پستبیوتیکها به عنوان ‘موج بعدی’ پس از پروبیوتیکها در نظر گرفته میشوند، زیرا پایدارتر، فرموله کردن آنها آسانتر است و میتوانند برای فواید ایمنی و بهبود خلقوخو به کار روند – به این معنی که در سال ۲۰۲۶، سریعتر در غذاهای با ماندگاری بالا ادغام میشوند. کارشناسان صنعت، پستبیوتیکها را یک مرز نسل بعدی مینامند.”
قارچهای عملگرا و آداپتوژنها
قارچهای عملگرا یا آداپتوژنها مانند یال شیر، چاگا، ریشی و کوردیسپس (Cordyceps) در حال حاضر نیز در بازار حضور دارند. چودوری از Future Market Insights معتقد است که سال آینده میتواند سال شکوفایی آنها باشد.
چودوری میگوید: برندهایی در حوزههایی مانند نوشیدنیهای غیرالکلی، “لاتههای یال شیر” و “شاتهای قارچ” را وارد سبد محصولات خود کردهاند. در حالی که حجم فروش این محصولات هنوز کم است، اما رشد آنها دو رقمی است.
آداپتوژنها به فرمتهای رایج و روزمره مانند نوشیدنیهای RTD، شیرینیجات و جایگزینهای قهوه گسترش خواهند یافت. به گفته سخنگوی Grand View Research، این روند توسط مصرفکنندگانی که به دنبال سلامت روان هستند، هدایت میشود.
GABA و منیزیم: مواد اولیه نوظهور برای خواب بهتر
گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) یک اسید آمینه است که به عنوان یک انتقالدهنده عصبی عمل میکند و اثر آرامبخشی بر بدن دارد. این ماده همچنین یک ماده تشکیلدهنده عملگرا است که میتواند در نوشیدنیها و شیرینیجات استفاده شود.
با توجه به این که مصرفکنندگان در حال حاضر خواب را به عنوان یک هدف کلیدی سلامت در نظر میگیرند، این ماده اهمیت ویژهای پیدا کرده است.
چودوری توضیح میدهد: “نوشیدنیهای خوابآور و ضد اضطراب در حال افزایش هستند، تیکتاک مدام فرمتهای ‘دختر خوابآلود’ را تبلیغ میکند و موج جدیدی از دادههای انسانی در مورد GABA خوراکی و استرس و خواب از سال ۲۰۲۴–۲۵ وجود دارد. این موضوع به بازاریابان چیزی برای نشان دادن میدهد.”
منیزیم یکی دیگر از مواد مرتبط با خواب است که مطالعات بسیاری آن را با بهبود کیفیت خواب مرتبط میدانند.
در حالی که منیزیم به عنوان یک ماده غنیشده در غذاهایی مانند بار انرژی (energy bars) رایج است، پیشبینی میشود که در فرم نوشیدنی نیز محبوب شود.
چودوری از Future Market Insights توضیح میدهد: “بازار نوشیدنیهای خوابآور در حال حاضر آماده است. سال ۲۰۲۶ زمانی است که نوشیدنیهای نرم و لبنیات جریان اصلی (mainstream) از آن تقلید میکنند.”
آغوز: از مکملهای ورزشی تا جریان اصلی
آغوز اولین شیری است که پستانداران پس از زایمان تولید میکنند.
اکنون، پیشبینی میشود که پودرهای آغوز در مواد غذایی بزرگ شوند و از یک ماده مخصوص ورزشکاران به یک ماده اصلی تبدیل شوند.
چودوری میگوید: “این ماده در سال ۲۰۲۵ از مکملهای ورزشکاران و اینفلوئنسرها به ‘آدامسهای ایمنی’ و محصولات آماده مخلوطکردن جهش یافته است و فرآیندها در حال کار بر روی پودرهای با طعم بهتر هستند. پیشبینی میشود که این دسته تا سالهای ۲۰۳۰ به رشد خود ادامه دهد. نوآوری در فرمتهای غذایی، گام بعدی است.”
کاهش قند: فراتر از شیرینی
کاهش قند همچنان بخش مهمی از بازار است، اما مصرفکنندگان از شیرینکنندهها بیش از صرفاً شیرینی میخواهند.
Grand View Research پیشبینی میکند که فرمولسازان از ترکیبهای مختلف برای رسیدن به اهداف طعم و عملکرد این مواد استفاده خواهند کرد.
با توجه به این که بازار غذاهای عملگرا ذهن مصرفکنندگان را به خود مشغول کرده است، مهم است که صنعت به دقت به مسیر خود توجه کند.
غذاهای عملگرا پتانسیل عظیمی دارند و همانطور که این لیست نشان میدهد، این روند میتواند تقریباً به هر سمتی برود.
پروتئین ممکن است به اوج خود رسیده باشد و “فیبرمکسینگ” در حال منسوخ شدن باشد، اما غذاهای عملگرا همچنان باقی خواهند ماند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
روند جهانی مواد عملگرا در ایران، فرصتهای نوینی در زمینهی تولید و بازاریابی محصولات سلامتمحور ایجاد میکند. کارآفرینان میتوانند با تمرکز بر نوآوری در فرمولاسیون و استفاده از مواد اولیهی جدید، محصولاتی جذاب و متناسب با نیازهای بازار ایران ارائه دهند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟