خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodNavigator گزارش میدهد…
مدتهاست که پروتئین و تا حدودی فیبر، بر دنیای مواد تشکیلدهنده عملگرا (Functional Ingredients) حکمرانی میکنند. اما پیشبینی میشود که مصرفکنندگان، تنوعطلبتر شده و منابع بیشتری از این دو ماده حیاتی را مصرف کنند.
مصرف بیش از حد این مواد مغذی، بهویژه در روند “فیبرماکسینگ” (Fibermaxxing) که در تیکتاک (TikTok) نیز ترند شده، ممکن است رو به افول باشد.
مواد تشکیلدهنده عملگرای بعدی چه هستند؟
فراتر از پروتئین و فیبر، مواد تشکیلدهنده عملگرای بعدی که مصرفکنندگان از آنها استقبال خواهند کرد، چه مواردی هستند؟ به نظر میرسد که در سال 2026 شاهد نوآوریهایی در این زمینه باشیم.
پستبیوتیکها: نسل جدید برای سلامت روده
پستبیوتیکها (Postbiotics) ممکن است گام بعدی در حوزه سلامت روده باشند. به گفته ناندینی روی چودوری (Nandini Roy Choudhury)، مشاور ارشد شرکت Future Market Insights، پستبیوتیکهای مقاوم به حرارت میتوانند برای صنعت بسیار مفید باشند، زیرا به زنجیره تامین سردخانهای نیاز ندارند.
وی توضیح میدهد که این مواد میتوانند برای تولید انواع بارها (Bars)، اسنکهای پختهشده، نوشیدنیهای آماده (RTD) و حتی لبنیات با ماندگاری طولانیمدت، مناسب باشند.
علاوه بر این، برندهای ورزشی که میخواهند ادعای “تقویت ایمنی” را داشته باشند، میتوانند از آنها استفاده کنند.
به گفته سخنگوی شرکت تحقیقات بازار Grand View Research، “پستبیوتیکها بهعنوان ‘موج بعدی’ پس از پروبیوتیکها (Probiotics) شناخته میشوند، زیرا پایدارتر و فرموله کردن آنها آسانتر است و میتوانند برای فواید ایمنی و بهبود خلقوخو مورد استفاده قرار گیرند؛ به این معنی که در سال 2026، سریعتر در غذاهای با ماندگاری طولانیمدت گنجانده خواهند شد. تحلیلگران صنعت، پستبیوتیکها را یک مرز نسل بعدی مینامند.”
قارچهای عملگرا و آداپتوژنها
قارچهای عملگرا یا آداپتوژن (Adaptogen) مانند گیسوی شیر (Lion’s mane)، چاگا (Chaga)، ریشی (Reishi) و کوردیپس (Cordyceps) در حال حاضر نیز محبوبیت دارند. چودوری از Future Market Insights معتقد است که سال آینده میتواند زمان شکوفایی آنها باشد.
چودوری میگوید: “برندهایی در حوزههایی مانند نوشیدنیهای غیرالکلی، از قبل ‘لاته گیسوی شیر’ و ‘شات قارچ’ را عادی کردهاند. در حالی که حجم فروش آنها هنوز کم است، اما رشد دورقمی را تجربه میکنند.”
آداپتوژنها در قالبهای رایج و روزمره مانند نوشیدنیهای RTD، شیرینیجات و جایگزینهای قهوه گسترش خواهند یافت. به گفته سخنگوی Grand View Research، این روند به دلیل تمایل مصرفکنندگان به سلامت روان، افزایش مییابد.
GABA و منیزیم: کمک به خواب بهتر
گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) یک اسید آمینه است که بهعنوان یک انتقالدهنده عصبی عمل میکند و اثر آرامبخشی بر بدن دارد. این ماده همچنین یک ماده عملگرا است که میتواند در نوشیدنیها و شیرینیجات استفاده شود.
از آنجایی که مصرفکنندگان در حال حاضر خواب را بهعنوان یک هدف اصلی سلامتی در نظر میگیرند، این ماده در حال حاضر از اهمیت ویژهای برخوردار است.
چودوری توضیح میدهد: “نوشیدنیهای خوابآور و ضد اضطراب در حال افزایش هستند، تیکتاک همچنان فرمتهای ‘دختر خوابآلود’ را تبلیغ میکند و موج جدیدی از دادههای انسانی در مورد GABA خوراکی و استرس و خواب از سال 2024–2025 وجود دارد. این موضوع، چیزی را به بازاریابان میدهد که میتوانند به آن اشاره کنند.”
منیزیم نیز ماده دیگری است که با خواب مرتبط است و مطالعات زیادی آن را با بهبود کیفیت خواب مرتبط میدانند.
در حالی که منیزیم بهعنوان یک ماده غنیشده در غذاهایی مانند بارهای انرژیزا رایج است، پیشبینی میشود که در قالب نوشیدنی نیز محبوب شود.
چودوری از Future Market Insights توضیح میدهد: “بازار نوشیدنیهای خوابآور در حال حاضر آماده است. سال 2026 زمانی است که نوشیدنیهای نرم و لبنیات اصلی، از آن کپی میکنند.”
کلستروم: از مکمل ورزشکاران تا محصولات اصلی
کلستروم (Colostrum) اولین شیری است که پستانداران پس از زایمان تولید میکنند.
اکنون، پیشبینی میشود که پودرهای کلستروم در غذاها بزرگ شوند و از یک ماده مخصوص ورزشکاران به یک ماده اصلی تبدیل شوند.
چودوری میگوید: “این ماده از مکملهای ورزشکاران و اینفلوئنسرها به ‘آدامسهای ایمنی’ و محصولات آماده مخلوطکردن در سال 2025 منتقل شده است و تولیدکنندگان در حال کار بر روی پودرهای با طعم بهتر هستند. پیشبینی میشود که این دسته تا دهه 2030 به رشد خود ادامه دهد. نوآوری در قالبهای غذایی، گام بعدی است.”
کاهش شکر و شیرینکنندهها
کاهش شکر همچنان بخش مهمی از بازار است، اما مصرفکنندگان از شیرینکنندهها، چیزی فراتر از شیرینی میخواهند.
Grand View Research پیشبینی میکند که فرمولسازان از ترکیباتی برای دستیابی به اهداف طعم و عملکرد برای این مواد استفاده خواهند کرد.
با توجه به اینکه بازار غذاهای عملگرا ذهن مصرفکنندگان را به خود مشغول کرده است، برای صنعت مهم است که به دقت مراقب جهتگیریهای بعدی باشد.
غذاهای عملگرا، پتانسیل عظیمی دارند و همانطور که این لیست نشان میدهد، این روند میتواند تقریباً به هر سمتی برود.
شاید پروتئین به اوج خود رسیده باشد و فیبرماکسینگ در حال افول باشد، اما غذاهای عملگرا همچنان باقی خواهند ماند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
با توجه به تغییر سلیقه مصرفکنندگان و گرایش به مواد عملگرا، بازار ایران نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. تولیدکنندگان داخلی میتوانند با نوآوری در محصولات، استفاده از مواد جدید مانند پستبیوتیکها، قارچهای عملگرا و GABA، و همچنین ارائه محصولات با ادعای بهبود خواب و سلامت، فرصتهای جدیدی ایجاد کنند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟