خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodNavigator گزارش میدهد…
مدتهاست که پروتئین و تا حدودی فیبر، بر دنیای مواد تشکیلدهنده عملگرا (Functional ingredients) حکمرانی میکنند. با این حال، پیشبینی میشود که مصرفکنندگان، تنوعطلبتر شده و منابع بیشتری از این دو ماده حیاتی را مصرف کنند.
آیا “ماکسیمم کردن” مصرف پروتئین و فیبر به پایان میرسد؟
روند “ماکسیمم کردن” مصرف این مواد – که به ویژه در ترند “فیبرماکسینگ” در تیکتاک دیده میشود – ممکن است در حال پایان یافتن باشد.
مواد تشکیلدهنده عملگرای بعدی چه هستند؟
فراتر از پروتئین و فیبر، مواد تشکیلدهنده عملگرای بعدی که مصرفکنندگان از آنها استقبال خواهند کرد، چه خواهند بود؟ به نظر میرسد این مواد در سال ۲۰۲۶، به عنوان مواد نوآورانه مطرح شوند.
پستبیوتیکها
پستبیوتیکها میتوانند پدیده بعدی در زمینه سلامت روده باشند. ناندینی روی چودوری، مشاور ارشد شرکت اطلاعات بازار Future Market Insights توضیح میدهد که پستبیوتیکهای مقاوم به حرارت میتوانند برای صنعت بسیار مفید باشند، زیرا نیازی به زنجیره تامین یخچالدار ندارند.
او توضیح میدهد که این مواد میتوانند برای انواع بارها، اسنکهای پختهشده، نوشیدنیهای آماده (RTD) و حتی لبنیات با ماندگاری طولانیمدت مناسب باشند.
علاوه بر این، برندهای ورزشی که میخواهند بدون تغییر فرمولاسیون پروتئین، از “ایمنی” سخن بگویند، میتوانند از آنها استفاده کنند.
یک سخنگوی شرکت تحقیقات بازار Grand View Research میافزاید: “پستبیوتیکها به عنوان ‘موج بعدی’ پس از پروبیوتیکها دیده میشوند، زیرا پایدارترند، فرمولبندی آنها آسانتر است و میتوانند برای مزایای ایمنی و خلقوخو مورد استفاده قرار گیرند – به این معنی که سریعتر وارد غذاهای با ماندگاری طولانیمدت در سال ۲۰۲۶ میشوند. تحلیلگران صنعت، پستبیوتیکها را یک مرز نسل بعدی مینامند.”
قارچهای عملگرا
قارچهای عملگرا یا آداپتوژن مانند یال شیر، چاگا، ریشی و کوردیسپس در حال حاضر در حال پیشرفت هستند. چودوری از Future Market Insights معتقد است که سال آینده میتواند سال شکوفایی آنها باشد.
چودوری میگوید: “برندهایی در حوزههایی مانند نوشیدنیهای غیرالکلی، از قبل ‘لاته یال شیر’ و ‘شات قارچ’ را عادی کردهاند. در حالی که حجم فروش هنوز کم است، اما رشد دورقمی دارد.”
آداپتوژنها به فرمتهای رایج و روزمره مانند نوشیدنیهای RTD، شیرینیجات و جایگزینهای قهوه گسترش خواهند یافت. به گفته سخنگوی Grand View Research، این امر به دلیل تمایل مصرفکنندگان به سلامت روان خواهد بود.
GABA
گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) یک اسید آمینه است که به عنوان یک انتقالدهنده عصبی عمل کرده و اثر آرامبخشی بر بدن دارد. همچنین یک ماده تشکیلدهنده عملگرا است که میتواند در نوشیدنیها و شیرینیجات استفاده شود.
از آنجایی که مصرفکنندگان در حال حاضر خواب را به عنوان یک هدف کلیدی سلامتی میبینند، این ماده در حال حاضر ارتباط ویژهای دارد.
چودوری توضیح میدهد: “نوشیدنیهای خوابآور و ضد اضطراب در حال افزایش هستند، تیکتاک مدام فرمتهای ‘دختر خوابآلود’ را تبلیغ میکند و موج جدیدی از دادههای انسانی در مورد GABA خوراکی و استرس و خواب از سالهای ۲۰۲۴–۲۰۲۵ وجود دارد. این به بازاریابان چیزی برای اشاره کردن میدهد.”
منیزیم
منیزیم یکی دیگر از مواد مرتبط با خواب است که مطالعات زیادی آن را با بهبود کیفیت خواب مرتبط میدانند.
در حالی که منیزیم به عنوان یک ماده غنیشده در غذاهایی مانند بارهای انرژیزا رایج است، اکنون پیشبینی میشود که در فرم نوشیدنی محبوب شود.
چودوری از Future Market Insights توضیح میدهد که بازار نوشیدنیهای خوابآور در حال حاضر آماده است. “سال ۲۰۲۶ زمانی است که نوشیدنیهای نرم و لبنیات اصلی از آن کپی میکنند.”
کلستروم
کلستروم اولین شیری است که پستانداران پس از زایمان تولید میکنند.
اکنون، پیشبینی میشود که پودرهای کلستروم در غذاها بزرگ شوند و از یک ماده متمرکز بر ورزشکاران به یک ماده اصلی تبدیل شوند.
چودوری میگوید: “این ماده از مکملهای ورزشکاران و اینفلوئنسرها به ‘آدامسهای ایمنی’ و آمادهبهمیکس در سال ۲۰۲۵ جهش کرده است و تولیدکنندگان در حال کار بر روی پودرهای با طعم بهتر هستند؛ پیشبینی میشود که این دسته تا سالهای ۲۰۳۰ به رشد خود ادامه دهد. نوآوری در فرمت غذا، گام بعدی است.”
کاهش شکر
کاهش شکر هنوز بخش مهمی از بازار است، اما مصرفکنندگان از شیرینکنندهها بیش از شیرینی صرف میخواهند.
Grand View Research پیشبینی میکند که فرمولاتورها از ترکیباتی برای دستیابی به اهداف طعم و عملکرد برای این مواد استفاده خواهند کرد.
با توجه به اینکه بازار غذاهای عملگرا ذهن مصرفکنندگان را به خود مشغول کرده است، مهم است که صنعت، به دقت به مسیر خود توجه کند.
غذاهای عملگرا پتانسیل عظیمی دارند و همانطور که این لیست نشان میدهد، این روند میتواند تقریباً به هر جایی برود.
شاید پروتئین به اوج خود رسیده باشد و فیبرماکسینگ در حال پایان باشد، اما غذاهای عملگرا اینجا هستند تا بمانند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
تمرکز بر مواد عملگرا، فرصتی برای نوآوری در بازار ایران است. تولیدکنندگان میتوانند با استفاده از این روندها، محصولات جدیدی با ادعاهای سلامتی جذاب و منطبق با نیازهای مصرفکنندگان ایرانی ارائه دهند. این امر مستلزم تحقیق و توسعه، همکاری با متخصصان تغذیه و بازاریابی هوشمندانه است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟