خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodNavigator گزارش میدهد…
مدتهاست که پروتئین و تا حدودی فیبر، بر دنیای مواد تشکیلدهنده عملگرا (functional ingredients) تسلط داشتهاند. اما پیشبینی میشود که مصرفکنندگان به تنوع بیشتری روی آورده و منابع بیشتری از این دو ماده حیاتی را مصرف کنند.
آیا “ماکسیمم کردن” مصرف پروتئین و فیبر رو به اتمام است؟
روند “ماکسیمم کردن” مصرف این مواد – بهویژه در ترندهای “فیبرماکسینگ” در تیکتاک – ممکن است در حال کمرنگ شدن باشد.
فراتر از پروتئین و فیبر: مواد تشکیلدهنده عملگرای بعدی چه خواهند بود؟
فراتر از پروتئین و فیبر، سوال این است که مصرفکنندگان به کدام مواد عملگرای بعدی روی خواهند آورد؟ به گفته کارشناسان، مواد تشکیلدهنده نوآورانه در سال 2026 کدامند؟
پستبیوتیکها: نسل جدید برای سلامت روده
پستبیوتیکها میتوانند پدیده بعدی در حوزه سلامت روده باشند. ناندینی روی چودوری، مشاور ارشد شرکت تحقیقاتی Future Market Insights، توضیح میدهد که پستبیوتیکهای مقاوم به حرارت میتوانند برای صنعت بسیار مفید باشند، زیرا نیازی به زنجیره تامین یخچالدار ندارند.
به گفته وی، این مواد میتوانند برای تولید انواع بارها (bars)، اسنکهای پختهشده، نوشیدنیهای آماده (RTD) و حتی لبنیات با ماندگاری طولانیمدت، مناسب باشند.
علاوه بر این، برندهای ورزشی که میخواهند ادعای “ایمنی” داشته باشند، میتوانند از آنها استفاده کنند بدون اینکه فرمولاسیون پروتئین را تغییر دهند.
یک سخنگوی شرکت تحقیقاتی Grand View Research میافزاید: “پستبیوتیکها بهعنوان ‘موج بعدی’ پس از پروبیوتیکها در نظر گرفته میشوند، زیرا پایدارتر هستند، فرمولهکردن آنها آسانتر است و میتوانند برای مزایای ایمنی و بهبود خلقوخو استفاده شوند؛ به این معنی که در سال 2026، سریعتر در غذاهای با ماندگاری طولانیمدت ادغام خواهند شد. کارشناسان صنعت، پستبیوتیکها را یک مرز نسل بعدی مینامند.”
قارچهای عملگرا و آداپتوژنها (Adaptogens): ورود به جریان اصلی
قارچهای عملگرا یا آداپتوژن مانند قارچ یال شیر (lion’s mane)، چاگا (chaga)، ریشی (reishi) و کوردیپس (cordyceps) در حال حاضر نیز محبوبیت دارند. چودوری از Future Market Insights معتقد است که سال آینده میتواند زمان اوجگیری آنها باشد.
چودوری میگوید: “برندهایی در حوزههایی مانند نوشیدنیهای غیرالکلی، در حال حاضر ‘لاته یال شیر’ و ‘شات قارچ’ را عادی کردهاند. درحالیکه حجم فروش هنوز کم است، رشد آنها دو رقمی است.”
آداپتوژنها به فرمتهای رایج و روزمره مانند نوشیدنیهای آماده، شیرینیجات و جایگزینهای قهوه گسترش خواهند یافت. بهگفته سخنگوی Grand View Research، این امر بهدلیل تمایل مصرفکنندگان به سلامت روان صورت میگیرد.
GABA و منیزیم: بهبود خواب و کاهش اضطراب
گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) یک اسید آمینه است که بهعنوان یک انتقالدهنده عصبی عمل میکند و اثر آرامبخش بر بدن دارد. همچنین یک ماده تشکیلدهنده عملگرا است که میتواند در نوشیدنیها و شیرینیجات استفاده شود.
در حال حاضر که مصرفکنندگان خواب را بهعنوان یک هدف کلیدی سلامت میدانند، این ماده اهمیت ویژهای پیدا کرده است.
چودوری توضیح میدهد: “نوشیدنیهای خوابآور و ضد اضطراب در حال افزایش هستند، تیکتاک مدام فرمتهای ‘دختر خوابآلود’ را تبلیغ میکند و موج جدیدی از دادههای انسانی در مورد GABA خوراکی و استرس و خواب از سالهای 2024 تا 2025 وجود دارد. این موضوع به بازاریابان چیزی برای اشاره کردن میدهد.”
منیزیم نیز یکی دیگر از مواد مرتبط با خواب است که مطالعات بسیاری، ارتباط آن را با بهبود کیفیت خواب نشان دادهاند.
در حالیکه منیزیم بهعنوان یک ماده غنیشده در غذاهایی مانند بار انرژی (energy bars) رایج است، اکنون پیشبینی میشود که در فرم نوشیدنی نیز محبوب شود.
چودوری از Future Market Insights توضیح میدهد: “بازار نوشیدنیهای خوابآور از قبل آماده شده است. سال 2026 زمانی است که نوشابهها و لبنیات جریان اصلی، از آن الگوبرداری میکنند.”
کلستروم: از مکملهای ورزشی تا محصولات غذایی اصلی
کلستروم، اولین شیری است که پستانداران پس از زایمان تولید میکنند.
اکنون پیشبینی میشود که پودرهای کلستروم در غذاها بهطور گسترده مورد استفاده قرار گیرند و از یک ماده مخصوص ورزشکاران به یک ماده اصلی تبدیل شوند.
چودوری میگوید: “این ماده در سال 2025 از مکملهای مخصوص ورزشکاران و اینفلوئنسرها به ‘آدامسهای ایمنی’ و محصولات آماده برای مخلوطکردن تبدیل شده است و تولیدکنندگان در حال کار بر روی پودرهای با طعم بهتر هستند؛ پیشبینی میشود که این دسته تا دهه 2030 به رشد خود ادامه دهد. نوآوری در فرمتهای غذایی، گام بعدی است.”
شیرینکنندهها: فراتر از شیرینی
کاهش قند همچنان بخش مهمی از بازار است، اما مصرفکنندگان از شیرینکنندهها، بیش از صرفاً شیرینی میخواهند.
Grand View Research پیشبینی میکند که فرمولاتورها از ترکیباتی برای دستیابی به اهداف طعم و عملکرد برای این مواد استفاده خواهند کرد.
با توجه به اینکه بازار غذاهای عملگرا ذهن مصرفکنندگان را به خود مشغول کرده است، مهم است که صنعت، بهدقت روند حرکت بازار را زیر نظر داشته باشد.
غذاهای عملگرا پتانسیل عظیمی دارند و همانطور که این فهرست نشان میدهد، این روند میتواند تقریباً به هر سمتی برود.
شاید پروتئین به اوج خود رسیده باشد و فیبرماکسینگ در حال محو شدن باشد، اما غذاهای عملگرا، همچنان در صحنه باقی خواهند ماند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
روند جهانی به سمت مواد عملگرا، فرصتی برای تولیدکنندگان ایرانی است. تولید محصولات حاوی پستبیوتیکها، قارچهای آداپتوژن، GABA و منیزیم، با توجه به نیاز بازار، میتواند سودآور باشد. همچنین، نوآوری در فرمولاسیون محصولات و استفاده از شیرینکنندههای ترکیبی، مزیت رقابتی ایجاد میکند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟