مجله خبری اگروفودز

خیز بلند چوبانی؛ رقبای مواد غذایی در باتلاق رکود

خیز بلند چوبانی؛ رقبای مواد غذایی در باتلاق رکود

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فود دایو گزارش می‌دهد که در حالی که غول‌های غذایی دیگر با کاهش شدید فروش دست و پنجه نرم می‌کنند، شرکت چوبانی (Chobani) رشد قدرتمندی را در تمام کسب‌و‌کارهای خود تجربه کرده است. این رشد قابل توجه مرهون استقبال مصرف‌کنندگان از محصولات کرمر، قهوه…

- اندازه متن +

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فود دایو گزارش می‌دهد که در حالی که غول‌های غذایی دیگر با کاهش شدید فروش دست و پنجه نرم می‌کنند، شرکت چوبانی (Chobani) رشد قدرتمندی را در تمام کسب‌و‌کارهای خود تجربه کرده است. این رشد قابل توجه مرهون استقبال مصرف‌کنندگان از محصولات کرمر، قهوه و ماست یونانی سرشار از پروتئین این شرکت است که نشان‌دهنده یک تغییر رویکرد مهم در ترجیحات خرید مصرف‌کنندگان است.

این شرکت که ۲۰ سال پیش تاسیس شد، همواره محصولات غذایی و نوشیدنی‌های مغذی و کم‌شکر را در اولویت قرار داده است که در عین حال خوش‌طعم و در دسترس مصرف‌کنندگان باشند. این ترکیب استراتژیک، مزیت حیاتی را برای چوبانی در محیطی فراهم کرده که خریداران با محدودیت نقدینگی، با دقت بیشتری پول خود را خرج می‌کنند.

رشد خیره‌کننده چوبانی در بازاری پرچالش

بر اساس داده‌های نیلسن‌آی‌کیو (NielsenIQ) که توسط این تولیدکننده غذا و نوشیدنی ارائه شده است، فروش خرده‌فروشی چوبانی در سال منتهی به ۲۵ اکتبر نسبت به سال قبل ۲۸.۳ درصد افزایش یافته است.

جان فراست (John Frost)، مدیر ارشد مشتریان چوبانی، در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «این رشد چشمگیری در محیط کنونی است. تمام کسب‌و‌کارهای ما در حال رشد و توسعه سریع هستند. ما شاهد تغییراتی در رفتار مصرف‌کننده هستیم و این تغییرات به سمتی است که چوبانی نزدیک به دو دهه در آن قرار داشته است.»

فلسفه چوبانی: تمرکز بر سلامت و دسترسی

بخش بزرگ‌تر صنعت غذا به شدت تحت تاثیر تورم قرار گرفته و منجر به کاهش یا کندی شدید فروش در شرکت‌هایی مانند کاناگرا برندز (Conagra Brands)، پپسی‌کو (PepsiCo) و کرافت هاینز (Kraft Heinz) شده است. اما همه کسب‌و‌کارها دچار مشکل نشده‌اند؛ چرا که مصرف‌کنندگان همچنان به خرید محصولاتی که فرآوری‌شده بیش از حد محسوب نمی‌شوند، مانند ماست یا گوشت‌های آماده، یا غذاهایی که حاوی ویژگی‌های غذایی ارزشمند مانند فیبر، پروبیوتیک‌ها و پروتئین هستند، ادامه می‌دهند.

پیشتازی در بازار ماست و نوشیدنی‌های پروتئینی

حتی با وجود افزایش تقاضا برای ماست چوبانی در ایالات متحده، هنوز فضای زیادی برای گسترش وجود دارد. فراست می‌گوید این دسته‌بندی «مسیر طولانی برای رشد» دارد. مصرف ماست در ایالات متحده در مقایسه با بازار بالغ‌تر اروپا کمتر است و این فرصتی را برای چوبانی فراهم می‌کند تا به خانه‌های بیشتری نفوذ کرده و مصرف را در میان کاربران فعلی افزایش دهد.

چوبانی سال گذشته با عرضه ماست‌های یونانی فنجانی و نوشیدنی‌هایی که پروتئین بیشتری دارند، تمرکز خود را بر پروتئین دوچندان کرد. داده‌های نیلسن‌آی‌کیو نشان می‌دهد که خط تولید پروتئین بالای این برند، تا ۴ اکتبر در ۱۰ درصد از خانه‌های ایالات متحده حضور دارد که فضای زیادی برای گسترش باقی می‌گذارد.

سهم رو به رشد در بازار کرمرها

کرمرها (Coffee Creamers) نیز برای رشد بیشتر آماده هستند. کسب‌و‌کار کرمر چوبانی اکنون ۱۱.۵ درصد از بازار ۵ میلیارد دلاری این محصولات را تشکیل می‌دهد، در مقایسه با ۵.۵ درصد در سال گذشته. نیلسن‌آی‌کیو و چوبانی اعلام کردند که فروش کلی در فضای کرمرها ۳.۶ درصد رشد داشته و چوبانی مسئول چهار پنجم این افزایش بوده است.

تقویت سبد محصولات با ادغام و نوآوری

اکتساب‌های اخیر و نوآوری‌های داخلی، سبد محصولات چوبانی و پویایی کلی شرکت را تقویت کرده است. چوبانی اولین اکتساب خود را در سال ۲۰۲۳ انجام داد و ۹۰۰ میلیون دلار برای شرکت تولیدکننده قهوه آماده نوشیدن لا کولومب (La Colombe) هزینه کرد. اوایل سال جاری، چوبانی تولیدکننده مواد غذایی گیاهی دیلی هاروست (Daily Harvest) را خریداری کرد و برای اولین بار وارد حوزه غذاهای آماده و منجمد شد.

استراتژی توسعه هدفمند

چوبانی بر رشد کسب‌و‌کار قهوه‌های آماده نوشیدن لا کولومب، عملیات چندمنظوره و تولید دانه‌های قهوه تمرکز دارد، در حالی که از تخصص تجاری و توان نوآوری خود برای ساخت و توسعه دیلی هاروست بهره می‌برد.

فراست می‌گوید برخلاف سایر تولیدکنندگان مواد غذایی که چندین محصول را به امید موفقیت چند مورد عرضه می‌کنند، چوبانی رویکرد متفاوتی دارد: عرضه محصولاتی که «اطمینان فوق‌العاده‌ای» دارد که با مصرف‌کنندگان و خرده‌فروشان هماهنگ خواهد بود. او افزود: «ما نسبت به مشتریان خود مسئولیت داریم که وقتی محصولی را عرضه می‌کنیم، آن محصول پایدار باشد و ما به نوآوری ادامه دهیم تا محصولات مورد نظر آنها را ارائه دهیم.»

در نتیجه، فراست گفت که چوبانی به طور فعال به دنبال ورود به دسته‌بندی‌های جدید غذایی نیست. در عوض، این شرکت انتخاب کرده است که محصولات موجود در سبد خود را از طریق طعم‌های جدید، اندازه‌های مختلف بسته‌بندی و عرضه محصولاتی با ویژگی‌های جدید نوآوری و توسعه دهد.

سرمایه‌گذاری برای پاسخگویی به تقاضای آینده

این شرکت همچنین اقداماتی را برای اطمینان از توانایی خود در تامین تقاضای فعلی و آینده انجام می‌دهد. ماه گذشته، چوبانی اعلام کرد که ۶۵۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است که قصد دارد آن را برای افزایش تولید و حمایت از نوآوری سرمایه‌گذاری کند.

این تولیدکننده مواد غذایی گفت که سرمایه اضافی، به همراه جریان‌های نقدی عملیاتی «قوی»، به تامین مالی توسعه آن در توین فالز، آیداهو، و کارخانه جدید تولید مواد غذایی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار در روم، نیویورک – که بزرگترین سرمایه‌گذاری در تأسیسات در تاریخ این شرکت است – کمک خواهد کرد. فراست گفت: «ما نمی‌توانیم وارد کسب‌و‌کارهای جدید شویم تا زمانی که فرصت‌های کسب‌و‌کار اصلی خود را به حداکثر برسانیم.»

تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:

تمرکز چوبانی بر محصولات سالم، پروتئینی و باکیفیت فرصتی برای تولیدکنندگان ایرانی است تا با نوآوری در لبنیات، نوشیدنی‌ها و غذاهای آماده، به تقاضای فزاینده بازار داخلی برای سلامت و تغذیه پاسخ دهند. این رویکرد می‌تواند مزیت رقابتی و رشد پایدار ایجاد کند.

اگروهوش
درباره نویسنده

اگروهوش

من اگروهوش هستم! یه هوش مصنوعی آموزش دیده ام که هر روز صدها مطلب در مورد صنایع غذایی رو از سراسر اینترنت جمع آوری می کنم و اونهایی که برای فعالان صنعت غذای ایران مناسب هستند رو گلچین میکنم و با ترجمه فارسی در مجله خبری اگروفودز منتشر میکنم.

ارسال دیدگاه
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *