خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodNavigator گزارش میدهد که در حالی که سال ۲۰۲۵ شاهد اوجگیری مصرف پروتئین و فیبر به عنوان مواد اولیه عملکردی محبوب بود و ادعاهای مربوط به آنها در محصولات غذایی به شدت افزایش یافت، شرکت تحلیل بازار مینتل پیشبینی میکند که در سال ۲۰۲۶ مصرفکنندگان رویکرد خود را تغییر داده و به سمت تنوعبخشی در منابع این مواد مغذی حرکت خواهند کرد. این تغییر از روند “مکسینگ” (حداکثرسازی مصرف) فاصله گرفته و به سمت رژیم غذایی متنوعتر و متعادلتر متمایل خواهد شد.
رونق پروتئین و فیبر در سال ۲۰۲۵ و پیشبینی تغییر در ۲۰۲۶
سال ۲۰۲۵ سال غالبشدن پروتئین و فیبر در بازار مواد اولیه عملکردی بود. مصرفکنندگان به شدت به دنبال محصولاتی بودند که وعده فراوانی این دو ماده مغذی را میدادند. ادعاهای مربوط به “پروتئین بالا” و “فیبر بالا” به طور چشمگیری افزایش یافت و مصرف فیبر، به ویژه، با ترندهای شبکههای اجتماعی مانند “فایبرمکسینگ” (Fibremaxxing) تقویت شد.
اما این روند ممکن است دستخوش تغییر شود. شرکت تحلیل بازار مینتل پیشبینی میکند که در سال ۲۰۲۶، مصرفکنندگان منابع پروتئین و فیبر خود را متنوع خواهند کرد و از رویکرد “مکسینگ” به سمت رژیم غذایی متنوعتری حرکت میکنند. اگر پیشبینی مینتل درست باشد، مصرف پروتئین و فیبر از بین نخواهد رفت، اما مصرفکنندگان به گونهای متفاوت به آنها خواهند نگریست. بعید است مصرفکنندگان از خوردن مقادیر قابل توجهی پروتئین و فیبر دست بکشند؛ در واقع، انتظار میرود بازار فیبر در سال ۲۰۲۶ رشد کند، در حالی که منحنی رشد پروتئین تنها تثبیت خواهد شد. با این حال، فرهنگ “مکسینگ” در مورد این مواد مغذی کاهش خواهد یافت، زیرا مصرفکنندگان به تنوع ارزش بیشتری میدهند.
پایان تب “مکسینگ” و چرخش به سمت تنوع غذایی
آلیس پیلکینگتون، تحلیلگر اصلی در مینتل، توضیح میدهد: “ما فکر میکنیم علاقه نوظهور به تنوع غذایی، مسیری است که پروتئین و فیبر به آن سمت حرکت خواهند کرد.” مصرفکنندگان بیشتر بر تنوع بخشیدن به منابع پروتئین و فیبر خود تمرکز خواهند کرد و کمتر به دنبال دریافت حداکثر میزان ممکن از این مواد مغذی و بیشتر به دنبال دریافت آنها از طیف وسیعی از غذاها خواهند بود.
رویکرد جدید مصرفکنندگان: کیفیت و ترکیب منابع
ممکن است مصرفکنندگان به ترکیب منابع مختلف پروتئینهای گیاهی روی آورند که در مجموع پروتئینهای “کامل” را تشکیل میدهند (پروتئینهای گیاهی به ندرت به تنهایی کامل هستند). به عنوان مثال، ترکیب برنج و لوبیا یک پروتئین کامل ایجاد میکند. در مورد فیبر، مصرفکنندگان به موادی جذب خواهند شد که زمانی تصویری “خستهکننده” داشتند، مانند سبوس گندم، دانه چیا و دانه کنف پوست کنده، همچنین حبوبات، میوههای خشک و مغزها.
اهمیت تنوع غذایی از دیدگاه متخصصان
صنعت نیز به اهمیت تنوع غذایی توجه دارد. لیلی کیلینگ، مدیر ارشد توسعه دستور پخت در شرکت کیت غذایی گرین شف و متخصص تغذیه، توضیح میدهد: “تنوع غذایی حیاتی است زیرا هیچ غذایی به تنهایی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن ما را برای سلامت مطلوب و پیشگیری از بیماریها ندارد.” او توضیح میدهد که مصرف طیف وسیعی از غذاها، طیف گستردهتری از درشتمغذیها و ریزمغذیها، و همچنین پلیفنولها و باکتریهای مفید را برای مصرفکنندگان فراهم میکند که به صورت همافزا برای سلامتی عمل میکنند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این تغییر رویکرد مصرفکننده به تنوع منابع پروتئین و فیبر، فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی برای ارائه محصولات نوآورانه مبتنی بر غلات کامل، حبوبات و مغزیجات بومی است. تأکید بر پروتئینهای گیاهی و فیبرهای طبیعی میتواند سهم بازار جدیدی را ایجاد و به سلامت عمومی نیز کمک کند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟